Zdjęcie: DAN Europe staff

Spotkanie z niezwykłymi ludżmi: Rolf Schmidt i Hesham Gabr

Rolf Schmidt, wiek: 65. Właściciel Sinai Divers i Ghazala Fleet. Jest właśnie tym, który to wszystko rozpoczął.

Hesham Gabrwiek: 56. Właściciel popularnego, zdobywającego nagrody Camel Dive Club & Hotel, Przewodniczący Chamber of Diving And Watersports (CDWS).

Obaj odegrali istotną rolę w stworzeniu jednego z najbardziej znanych i najbezpieczniejszych miejc nurkowych: Sharm el Sheikh.

– Byliście wśród pierwszych pionierów, którzy osiedlili się w Sharm el Sheikh. Czy Sharm wciąż jest źródłem waszej radości?

Hesham Gabr

Przybyłem do Sharm el Sheikh latem 1982 roku. Miałem 21 lat i studiowałem na wydziale Antropologii Amerykańskiego Uniwersytetu w Kairze. Morze i pustynia przywiodły mnie tu i wciąż trzymają mnie tutaj od 34 lat. Nawet jeśli teraz wiele się zmieniło, ilość radości, jaką daje to miejsce jest taka sama jak w czasach mojej młodości. Kiedy byłem młodszy, to było miejsce, gdzie mogłem zapomnieć o chaosie wielkiego miasta. Wystarczyło, że popatrzę na morze. I wciąż tu jestem i to jest jedyne miejsce na świecie, gdzie chcę być, budząc się co rano z górami na horyzoncie i rafą koralową za progiem.

Rolf Schmidt

W 1974 nasz klub nurkowy zorganizował wyprawę na Synai, wtedy jeszcze wciąż pod izraelską okupacją. Podróżowaliśmy wzdłuż wybrzeża busami Volkswagena, z całym sprzętem, butlami i kompresorami. Naszą podróż zakończyliśmy w Sharm el Sheikh i Ras Mohamed. Moja żona Petra i ja zakochaliśmy się w tym miejscu i w końcu zamieszkaliśmy tu. Sharm jest naszym domem, mieszkają tu wszyscy nasi przyjaciele. Wciąż tutaj nurkuję , pogoda jest dobra przez cały rok i jeśli zechcę zobaczyć się z rodziną w Europie, mogę tam być po 5 godzinach lotu. Tutaj jesteśmy szczęśliwi. Moja żona i ja nie moglibyśmy sobie wyobrazić życia w innym miejscu.

– Jak sąsiedztwo pustyni wpływa na twój plan dnia?

Hesham Gabr

Sharm i pustynia są najważniejsze dla mojego szczęścia. Na pustyni kocham sposób, w jaki wszystko się zmienia, i jej esencję. Różowy kolor piasku zabarwia zmierzch i świt tak, że widok ten zapiera dech w piersiach. Uwielbiam obozować z rodziną w kanionach pomiędzy Sharmem i Nuweibą, pod niebem przyozdobionym nocą milionami gwiazd. Pustynia przywraca mi właściwą perspektywę. Przypomina nam, żeby znaleźć czas dla siebie. I jeśli masz kłopoty, pustynia w cudowny sposób znajduje ich rozwiązanie.

Rolf Schmidt

Połączenie gór Synaju i błękitnego morza fascynowały nas na początku i wciąż fascynują. Krótko mieszkaliśmy na Filipinach. To było piękne miejsce, ale nie przyciągało nas tak jak Synaj. Odwiedziliśmy każde wadi na pustyni Synaju, regularnie wędruję po górach z Beduinami. Pustynia ta nie może porównywać się z Saharą, Podróżowaliśmy przez wiele innych pustyń, jak tę w Namibii czy w Australii, ale Synaj jest czymś specjalnym.

– Co zmieniło się w wodach wokół Sharmu w porównaniu z tym, co było na początku?

Hesham Gabr

Tak szczerze to niewiele się zmieniło. Na pewno przed erą masowej turystyki można było zobaczyć więcej ryb i rekinów. Ale rafa koralowa dostosowuje się. Zupełnie jak ludzie. Morze Czerwone jest wciąż zdrowe. W Camel Dive Club & Hotel często gościmy badaczy z całego świata, i oni potwierdzają dobrą kondycję rafy i morza.

Rolf Schmidt

Boom pod koniec lat dziewięćdziesiątych i wczesnych lat 2000 był niesamowity. W dużym centrum nurkowym każdego dnia certyfikowanych było 150 lub więcej nurków. Nowe hotele i centra nurkowe otwierały się niemal codziennie. To prowadziło do tego, że tłumnie odwiedzane były miejsca nurkowe. Życie morskie cierpiało. Wcześniej mieliśmy więcej czasu dla siebie, by nurkować i poznawać rafę. Więcej czasu dla naszych gości. Sharm stał się głównie celem wakacji na plaży. Zaskakujące jest, że rafy są wciąż w dobrym stanie, a nawet ostatnimi laty jeszcze poprawił się ich stan.

– Bezpieczeństwo nurkowania ma bardzo dużą wartość wśród społeczności nurkowej w Sharm el Sheikh i przeszło długą drogę. A jak brzmi skrócona wersja tej historii?

Hesham Gabr

To bardzo proste. Bezpieczne nurkowanie jest jedynym sposobem na nurkowanie. Zaczynaliśmy nasza działalność nurkową nie mając żadnego zaplecza w postaci wyposażenia ratowniczego. To zmuszało nas do uczynienia z bezpieczeństwa nurkowania absolutnego priorytetu. Bezpieczeństwo to nie jest tylko jeden z aspektów naszego biznesu, jest pewną postawą. Żadne inne miejsce nurkowe na świecie nie może się porównywać z Sharm el Sheikh pod względem ilości nurków. Przez to jest ogromnym laboratorium. A obecność tu Dr. Adela Tahera i jego kolegi Dr. Ahmeda Saqra, światowej klasy ekspertów w zakresie medycyny nurkowej, zapewnia Sharmowi czołową pozycję pod względem innowacyjności i umiejętności.

Rolf Schmidt

Bezpieczeństwo w nurkowaniu przychodzi wraz ze standardami, jakie stosujesz w swoich działaniach. Dobrze wyszkolony i profesjonalny personel będzie zawsze nauczał i prowadził nurkowania z najwyższymi standardami bezpieczeństwa, a twoi goście wciąż będą mieli wspaniałe nurkowania. Od kiedy powstał DAN Egypt otrzymujemy wsparcie we wprowadzaniu bezpiecznego nurkowania.

– Twoje ulubione miejsce nurkowe?

Hesham Gabr

To może zabrzmi prozaicznie, ale bez wątpienia jest to Shark Reef, w Parku Narodowym Ras Mohammed. Silny prąd powoduje, że w tętnicach krąży adrenalina, a stroma ściana rafy koralowej i wszystkie ryby powodują, że czujesz się częścią morza. Coś wspaniałego.

Rolf Schmidt

Jest ich kilka, a każde jest inne! Czasami biorę swoją kamerę i idę na krótkie nurkowanie na naszej rafie przed centrum i każdego lata wyruszamy na safari nurkowe łodzią z grupą dobrych przyjaciół i długoletnich klientów. I przez tydzień lub dwa nurkujemy na fantastycznych rafach wokół Sharmu.

– Co zarekomendujesz nurkom przyjeżdżającym do Sharm na nurkowe wakacje?

Hesham Gabr

Moją sugestią jest, by wybierać mądrze. Nie szukać tylko najtańszych ofert. W Internecie są dostępne opinie, filmy, komentarze i posty na mediach społecznościowych, które można wykorzystać, by wybrać sobie właściwą ofertę. Oprócz tego sprawdzajcie wybrane centrum nurkowe, zadawajcie pytania i zastawiajcie pułapki. Poproście o coś, co będzie wiązało się ze złamaniem zasad i zobaczcie, jaka będzie reakcja. Ich odpowiedzi będą wskaźnikami, które pozwolą wam ocenić ich profesjonalizm i trzymanie się zasad bezpieczeństwa, co jest warunkiem koniecznym by spędzić niezapomniane wakacje. Do zobaczenia w Sharmie.

Rolf Schmidt

W tym momencie nie ma bezpośrednich lotów, ale zawsze można lecieć przez Kair lub Istambuł. Ci, którzy lubią bardziej aktywne wakacje nie tylko poświęcone nurkowaniu, powinni pomyśleć o Sharm el Sheikh. Zapaleni i doświadczeni nurkowie powinni skupić się na safari nurkowym na łodzi live-aboard. Dla tych, którzy preferują bardziej indywidualne, wyluzowane nurkowania i trochę lokalnego folkloru, Dahab będzie ich celem.

Fakty i daty

Hesham Gabr

1986 – po uzyskaniu licencjatu z Psychologii na wydziale Antropologii Amerykańskiego Uniwersytetu w Kairze, przeprowadził się do Sharm el Sheikh i założył Camel Dive Club, pierwsze prywatne centrum nurkowe w Egipcie, pierwsze zarządzane przez Egipcjanina i najstarsze wciąż działające w Sharmie
1997 – zbudował hotel dla nurków z 38 pokojami, dwiema restauracjami, kawiarnią i trzema barami (Camel Bar, The Roof Bar, Terrace Bar)
2008-2011, 2016 – Przewodniczący egipskiej Chamber of Diving and Watersports
2009-11 – członek zarządu Egipskiej Federacji Turystyki

Rolf Schmidt

1974 Pierwsze doświadczenia jako przewodnik wycieczek i przewodnik nurkowy w Sharm el Sheikh
1979 Instruktor CMAS 3 gwiazdki
1982 Menadżer centrum nurkowego w Sinai Hotels and Diving Clubs
1984 Instruktor NAUI
1987 Otwarcie nowego Ghazala Hotel i Sinai Divers i dołączenie do South Sinai Travel jako partner
1987 Zaczyna budowę łodzi Ghazala, na safari nurkowe liveabord
1996 Ghazala Voyager zaczyna działalność na południu Egiptu, na wyspie St. John
1997-2001 Nowe centrum nurkowe otwarte w Sharm el Sheikh, Hurghadzie i w Dahabie
2007-2009 Centra nurkowe i ośrodki otwarte w Marsa Alam i w Aqaba, w Jordanii

Powiązane artykuły

Profil członka DAN

Poznaj ambasadorów DAN Europe, którzy wyruszają w podróż, aby ratować...

Zachowanie zdrowia naszych oceanów i wielu innych zbiorników wodnych jest jednym z największych problemów naszych czasów. Plastik, przeławianie ryb, zanieczyszczenia i zmiany klimatyczne w dramatyczny...

27 kwiecień 2021

Sztuka nauczania: wywiad ze Stevem Martinem

Steve Martin nurkuje od 18 lat i jest obecnie sławnym na całym świecie profesjonalnym instruktorem nurkowania specjalizującym się w nurkowaniu jaskiniowym i w konfiguracji bocznej...

27 grudzień 2017

Wywiad z Aldo Montano

Szermierz na Olimpiadzie, dwukrotny mistrz świata, pięciokrotny mistrz Europy, dziewięciokrotny mistrz Włoch, ceniony promotor sportu, dobrze znana postać z telewizji, przygotowuje się do następnej Olimpiady.Znak...

26 wrzesień 2017

Zanurz się w najnowszych
historiach, zanim zrobią to inni.